Understand

Ontdek waarom ik dit thema gekozen heb!

WHY

WHY​

WHY

WHY​

Het thema dat ik gekozen heb is ‘Play’ en het onderwerp dat hier is uitgevloeid is ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat online visuals deuren kunnen open voor beginnende artiesten’

De aanleiding van dit project kwam na mijn Erasmus avontuur. Ik werd omringd door veel muzikanten maar had de indruk dat weinige effectief goede visuals hadden op hun sociale media. Dat niet elke artiest de ambitie heeft om wereld beroemd te worden, snap ik, maar vele hebben wel de behoefte om hun muziek te delen met een kleine community.

Met mijn project wil ik een bewustzijn creëren over het belang van online visuals en wil hen via deze weg ook wat manieren tonen hoe ze hun muziek kunnen delen.

WHAT

WHAT

WHAT

WHAT

Ik heb lang gedacht om een video te maken in advertentie stijl, maar ik heb te veel informatie om dit in een 1 minuut video te steken. Mijn expert gebruikte zelf 1 keer het woord documentaire door de hoeveelheid aan tekst, maar dat wou ik er niet van maken omdat het dan minder toegankelijk is voor de doelgroep.

De tussenweg is dus een video geworden onder de 3 minuten die eventueel kan gebruikt worden op websites (bv VI.BE) of workshops van content creatie voor artiesten (bv. de workshop sociale media voor artiesten gegeven door TapTapClub)

Ik ga zowel de uitdaging aan op creatief en technisch vlak.
1) Het creatieve: Als zelfstandige werk ik vaak in de business wereld waar weinig creativiteit aan de pas komt. Mijn doelgroep zijn beginnende artiesten dus zal mijn video ook creatief moeten zijn. Ik ga mij dus ook veel actiever moeten zijn in deze sector.

2) Het technische: Het filmen en editen van een professionele video. Ik ben nog niet heel lang bezig met videografie, maar ken uiteraard de basis wel. Bij deze opdracht streef ik erna om elke frame perfect te maken.

WHO

WHO

WHO

WHO

Doordat ik heel actief ben geweest deze periode in de muzieksector heb ik ontdekt dat het vaak beginnende artiesten zijn die moeite hebben met het maken van content doordat ze nog heel hard gefocust zijn op het maken van goede muziek en daarom het visualiseren achterweg laten. Doordat ze nog niet bij een management zitten, hebben ze ook niemand die content ideeën voor hen uitwerkt of ontwerpt of hen ervan bewust maakt dat dit een belangrijk onderdeel is.

Wat ik ook gemerkt heb is dat artiesten die meer dan 3 jaar bezig zijn, vaak al een team (vrienden of management) rond hun hebben waarmee ze content kunnen maken.

DOELGROEP

  • Artiesten die minder dan 3 jaar bezig zijn
  • Zitten niet management of hebben geen boeker. 
  • Enthousiast om bij te leren over de content creatie van muziek.

FIELD RESEARCH

FIELD RESEARCH

FIELD RESEARCH

FIELD RESEARCH

Beelden laten je al dingen voelen wat je kan verwachten van de muziek voor dat je iets gehoord hebt. Het is voor ons niet doorslaggevend maar de visuele content zegt veel over de artiest. Soms zien we slechte foto’s, lelijk artwork en dat is geen ramp maar dat geeft ons wel een beeld van die artiest. Artiesten die dan wel goede foto’s en artwork hebben, hebben misschien een beter netwerk en zijn niet enkel bezig met de muziek.

Tomas

Busker Agency

Bij een release is het wel heel belangrijk dat er mooie visuals en veel foto’s zijn. Veel partijen willen exclusieve foto’s dus het is belangrijk dat je vanaf het begint heel veel verschillende foto’s hebt.

Alexander

Mayway Records

I think expensive gear is helpful but it’s not necessary to have everything if you have connections or you can outsource to other professionals for example hiring a photographer to take press shots.

Elixile

Drum and Bass DJ / Producer

Een artiest hoeft geen videoclip van duizend euro. Dit kan net zo goed een videoclip gemaakt zijn op een Iphone.

Driezy Bliezy

Rapper

Ik geloof dat je wel duur materiaal nodig hebt om content te creëren. De nodige know how is uiteraard het belangrijkste, maar een prof camera of micro maakt wel degelijk het verschil tussen amateuristische beelden en professionele.

G.U.S.T

Three piece band

We don’t think you need expensive gear at all!! A cheesy crazy style with a broke ass camera is also a style. If that is what you want to show and who you are! That’s perfect! If you want more cinematographic kinds of things it becomes more expensive. But I must say with the new phone cameras you can do great things as well now! I think it’s more skill and creativity than money. But money definitely is really important.

Abyss box

Garage Rock Duo

It is also important to create a visual image for your artist/musician identity. This is often a deciding factor for a consumer, as to whether they will click your link or listen to your music. Audio alone does not often entice people to listen to a new artist for the first time.

JayHarrisFilmmaker/QMotive

Videographer, specialising in low-budget Hip-Hop Music Videos

Online (visual) presentation is very important for me. But I am strongly in favor of the real you. Manicured photo shoots and ads they tell you very little about the person behind the music and lyrics can be misleading. What fans really engage with is the day-to-day insight into the artist’s life.

Daniel James Colin Reid

Frontman of Solve The Nodus and co-founder of Bar Side Studios

Een artiest probeert een verhaal te vertellen en probeert je hierin mee te pakken. Je wilt ook dat de mensen je begrijpen, dat zij geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ik denk dat de manier waarop je dat presenteert belangrijk is om mensen hun aandacht te houden.

Bjorn Loykens

Artiest & Co-founder van Ethos Music Agency

Een goede branding is echt een volledige vereiste. Als ik een artiest tegenkom en wil zien of die interessant is, check ik hun sociale media. Als hun sociale media er dan crappy uitziet, dan ga ik bijna niet naar de muziek luisteren.

Wout Lambrecht

Co-founder van Ethos Music Agency

There are hundreds of bands doing similar styles and it could get hard to retain all the information from every single band and the completion of who they are and what they’re doing, and online visual presentation definitely helps to put them apart, I would say.

Léon

Head of the studio of Bar Side Studio

Ik test methodes met de band sgt. Lesley om te kijken welke methodes werken en welke niet. Hierdoor is mijn project nog realistischer is.

CONCLUSIE

CONCLUSIE

CONCLUSIE

CONCLUSIE

Field research industrie

-De industrie verwacht geen high-quality content van beginnende artiesten, maar het wordt enorm geapprecieerd als de basics aanwezig zijn bv. een live peformance. Dit is bij veel beginnende artiesten niet terug te vinden.

-Enkel artiest zijn en muziek maken is niet meer goed genoeg in deze tijd. Actief zijn op sociale media is een vereiste en veel beginnende artiesten steken hier niet genoeg tijd in. Je moet dit niet alleen doen, maar je kan ook hulp vragen.

Field research artiesten

-Professionele materiaal is niet nodig om content te creëren, maar is wel nodig om kwaliteit te bieden.

-Weinig tijd om naast muziek nog actief met sociale media bezig te zijn.

-Beginnende artiesten willen meer persoonlijke content delen.

DESK RESEARCH

DESK RESEARCH

DESK RESEARCH

DESK RESEARCH

Hoe op een efficiënte manier kwalitatieve content maken?

Materiaal

Smartphone

Soort content

Minimum videografie:
Korte clips voor sociale media
(TikToks, IG Reels, YT Shorts)

Minimum fotografie:
(Fotografie voor op
sociale media)

Minimum audio opname

Minimum grafisch design
(template programma’s zoals Canva)

Wanneer
Om wekelijks/dagelijks makkelijke content te maken.

Content kan je ook inplannen via tools zoals Facebook Business Suite.

Locatie

Tijdens repetitie momenten, persoonlijke content, overal

Wie

Artiest
Vriend van de artiest
 
 

Wanneer

Om wekelijks/dagelijks makkelijke content te maken. Content kan je ook inplannen via tools zoals Facebook Business Suite.

Conclusie: Met een smartphone geraak je tegenwoordig al super ver om kwaliteitsvolle content te maken. Zeker als ik het heb over alledaagse content. Het is voor iedereen toegankelijk en vanzelfsprekend om hier content met te maken.

Waarom staat het woord ‘minimum’ hier dan? Bij het creëren van basis content wordt er weinig tot geen nabewerking gedaan. Op een smartphone video’s editen, high quality foto’s shooten of je website ontwerpen is inefficiënt en in dit deel bekijk ik hoe je efficiënt en snel content kan maken.

Wat wil ik hier met aantonen? Ik wil laten zien dat iedereen de basis eisen van de industrie kan halen met gewoon een smartphone. De artiest kan perfect aantonen dat hij zijn muziek wilt delen. Dit zorgt voor een eerste goede indruk bij geïnteresseerde managers, onafhankelijke muziekzalen, promotors etc. die de artiest willen boeken of willen samenwerken met de artiest. Door zo’n laagdrempelige content af te leveren en regelmatig te posten, bouw je ook een fan base op wat de artiest uiteraard helpt met groeien.

Hoe op een professionele manier kwalitatieve content maken?

Materiaal

Camera

Laptop

Editing programma’s

Opname apertuur

Soort content

Videografie: Live video’s van concerten Live lounge sessies Muziekvideo’s

Fotografie:
Promotiefoto’s (nieuwe muziek promo albumcover concertfoto’s website content)
Persfoto’s (publicaties op muziek (review) websites, lokaal magazine, externe die willen schrijven over de artiest)

Audio opname
(muziek dat in een studio wordt opgenomen)

Grafisch design
(maken van eigen website, eigen design templates maken)

Locatie

In een professionele setting met professioneel materiaal.

Wie

(Beginnende) Visueel designer.
 
 

Wanneer

Geplande content dat je een paar keer per jaar moet maken.

Conclusie: Als artiesten net dat tikkeltje meer willen doen om professionele over te komen kunnen ze dat doen met de ideeën hierboven. Hier kruipt meer werk in om alles uit te werken en daarom wordt er aangeraden om met externe partners te werken. Moet dit daarom een handvol geld kosten? Neen! De artiest kan samenwerken met andere beginnende content creators.

Wat wil ik hier met aantonen? Door de visuals professionelere aan te pakken is het makkelijker om een eigen stijl door te trekken. De artiest kan echt aantonen wat hij bedoelt met zijn muziek. Door een eigen stijl te creëren gaan mensen visuals ook sneller linken aan de soort muziek. Als de artiest gepubliceerd wordt, heeft hij ook in de hand hoe hij in de belangstelling komt te staan.