Highlight Interviews

Ik heb 5 interviews gedaan met mensen uit de industrie. Op deze pagina vind je de highlights terug.

Wout & Bjorn: Ethos Music Agency

Geïnterviewd op 10 januari via Microsoft Teams.

Willen jullie vertellen wat jullie doen met Ethos Music Agency?
Wout: Het is eigenlijk voornamelijk opgesplitst in twee kanten. We hebben gemerkt met artiesten, zoals je daar juist al zei, het is inderdaad niet gigantisch moeilijk om een goede image te creëren en een goede beeld naar de buitenwereld te creëren. Maar er zijn twee factoren, buiten als uw muziek echt crappy is, maar als die twee goed zijn, dat zijn de belangrijkste dingen om het te maken: Uw leverage: wat zijn uw cijfers, welke actoren in de muziekindustrie respecteren en draaien u en twee, wat is uw branding?

Bjorn doet vooral heel de leverage side, dus we hebben close contacten opgebouwd bij radio zenders, playlist curators magazines en zo verder. Dus echt pitchen daar naartoe en die relaties opbouwen. Het tweede, de branding side, dat is wat ik doe. Hoe ga je artiesten vormen, hoe bouw je een image op en welke rol speelt content daarin? En ook echt het creëren van die content.

Hoe belangrijk is online visuele presentatie van artiesten voor jullie? 
Bjorn: Ik ben er zeker van dat het heel belangrijk, aangezien een artiest een verhaal probeert te vertellen die probeert u mee te pakken. Je wilt ook dat de mensen u begrijpen, dat die geïnteresseerd zijn in wat je het te vertellen hebt. Ik denk dat de manier waarop je dat presenteert belangrijk is om mensen hun aandacht te houden. Je laat uw creativiteit zien hè, je kan misschien goeie muziek maken, maar als je elke dag een selfie van bij de bakker post, niemand boeit dat. Dus waarom zou ik het volgen? Waarom zouden wij dat blijven checken?

Wout: Eerlijk gezegd, goede branding is echt een volledig een vereiste. Als ik een artiest tegenkom en wil zien of die interessant is en ik kom op hun sociale media en dat ziet er crappy uit, dan ga ik bijna niet eens naar de muziek luisteren.

Welke content willen jullie zeker zien staan op sociale media?
Bjorn: Ik hou erg veel van live videos of een recap van een gig dat ze hebben gehad.

We hebben nu onder ons agency een management project gedaan genaamd Lunace. Wij hebben hier ook een live video mee geshoot, bij de releaseparty hebben we ook heel veel aandacht hebben gestoken in het deftig filmen van heel het event. Puur om gewoon die beelden naar de boeker door te sturen om te zeggen, oké, kijk, dit is het materiaal, zo is het live en zo kan een boeker ook zorgen dat die artiest geboekt wordt, want die kan letterlijk laten zien wat het er podium komt.

En, dat is weinig moeite hé. Je moet maar, bij wijze van spreken, in een veld gaan staan met een statief, micro, gitaar en dat is klaar.

Wout: Hangt af van het platform, maar liefst videos. Foto’s zijn geen manier meer om following op te bouwen met die hele opkomst van TikTok  etc. Als artiest is dat de beste manier om een following op te bouwen en het is ook wel een afknapper als ze dat niet doen.

Kan je voorbeelden geven van artiesten waarbij sociale media een grote rol speelde in hun carrière?
Wout & Bjorn: Lil Nas X

Bjorn: Die heeft een heel uitgesproken branding, die maakt zoveel tiktoks over elke release. Die is heel creatief, soms shockerend. Hij maakt funny videos, reactie videos, etc. Het is een nieuw soort van entertainment. Ik denk dat je als artiest Tiktok niet mag laten liggen.

Wout: Voor zijn laatste release heeft hij minstens 200 tot 4 tiktoks gemaakt in 2 maand. Tiktok is ook minder kwaliteit gevoelig t.o.v Instagram. Bij Tiktok is het echt, hoe meer hoe beter.

Heb je lokaal iemand waarbij de sociale media goed is? 
Wout: Angèle heeft dat in haar begin jaren, voor ze gesigned was in Frankrijk etc, ook heel goed gedaan. Zij maakte persoonlijke en leuke content waarmee ze ook echt een sterke following mee heeft opgebouwd.

Vinden jullie dat beginnende artieste sociale media niet genoeg gebruiken om te groeien
Wout: 100%. Als die influencer zouden worden, dan zou die dat doen en geen muziek maken. Dat is gewoon een extra job en als je beide kunt is echt dat goed, maar dat vraagt ook zo veel mentale energy om op social te posten met mensen te interacten. Daarnaast moet je ook nog creativiteit hebben om muziek te maken dat vraagt gewoon heel veel tijd en werk.

Bjorn: Je bent geen artiest niet meer, maar een entertainer.

Léon: Head of the studio Bar Side Studio / Sound engineer

Geïnterviewd op 18 december in Southampton.

How do you notice this upcoming artist? 
There are two main ways, and most of them come around. We are most interested in local bands and so they come to ask to do things in the studio and want something done. Or they come around to play gigs. We end up knowing all of the bands and also we see through social media so they do stuff with some other bands. I get to see those as well and then there are a bunch of pages, in general, to see what other promoters and people think. See how they react in the scene. And then we may inform those musicians and I ask them to come in, we might see some videos used, to check if everything workes out and then we will start working with them. 

Is their online visual presentation important for you? 
Yes, depends on what for but first and foremost. For example, they want to play a gig here, I need to see them in a video playing somewhere else. Just to see where they are and also I think generally helps with branding is, there are loads of fans out there. Having a strong visual identity helps out a lot of things in the band.There are hunderd of bands doing similar styles and it could get hard to retain all the information from every single band and the completion of who they are and what they’re doing, and so that definitely helps to put them apart, I would say. 

So what kind of content do you want to see of a band on social media? 
First and foremost, I need to see a video of them playing live. It doesn’t necessarily need to be on a venue. It can happen that we are somebody first time. But yeah, ideal in a venue otherwise in a rehearsal place. Avoided it, if possible, but obviously everybody has to start somewhere. What else also not super necessary inducing the in the very few exceptions in which we know those members from other bands, then we trust it a bit more. 

How important is social media for the industry?
There are some things I notice and obviously, there are so many bands and so many videos and so many things and I feel like this is a bit of a generalistic approach to it.  

But for me, personally, if I gonna bring them in or not, everybody got access to cameras, to recordings things or persons. For example, I would never hire somebody because they have a nice logo, but if you look at loads of these logos, you can tell that it’s made by the same programs that we all need. And I feel like most people focus on those bits and they are important when it comes down to your presence in social media and how effective those things can be. But I rather see a lot of videos instead of nice logos. 

Can you give some examples of artists where social media was the start of their career? 
Yes, the band Ok GO. They got 8 treadmills out of somewhere. And they did this cool weird video in which they would use do a weird dance. On these treadmills, but because they were going in different directions and one not even after they were guarding and obviously, they put a lot of time and effort they felt very natural, very organic. 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=dTAAsCNK7RA

It was a generally interesting thing to look at. It was a cool thing and they got absolutely viral, especially because there wasn’t that much content or many people to look at stuff back in the day. And even if you have a million followers spread throughout the world that might not mean that you have enough in your regional area to start making a gig or anything like that.

But the talent in itself is, is not enough anymore. I don’t think it is. Everybody is really talented all the time, everywhere and everybody want attention.

Tomas - Busker Agency

Geïnterviewd op 27 januari via Microsoft Teams.

Is online visuele presentatie belangrijk voor u?
Ja super belangrijk. Wij krijgen dagelijks berichtjes binnen en de manier waarop je je presenteert zegt veel over je muziek. Beelden geven vaak weer en laten je al dingen voelen wat je kan verwachten van de muziek. Het is voor ons niet doorslaggevend maar de visuele content zegt veel over de artiest. Soms zien we slechte foto’s, lelijk artwork en dat is geen ramp maar dat geeft ons wel een beeld van die artiest. Artiesten die dan wel goede foto’s en artwork hebben, hebben misschien een beter netwerk en zijn niet enkel bezig met de muziek. Voor je luistert zie je altijd iets van visuals. Je hebt altijd een eerste indruk en dat gebeurt met je ogen. Content gewijs hoef ik niet persé speciale dingen zien.

Uit mijn onderzoek blijkt dat er veel artiesten weinig tot geen live video’s online hebben staan, maar dit is voor sommige agency’s of bookers wel echt een vereiste om samen te werken. Hoe komt het dat weinig artiesten dit online hebben staan? 
Tweeledig enerzijds , bij sommige het gebrek aan dergelijke content en goeie videos, goede geluid. Anderzijds, sommige willen niet dat een bepaalde peformance online blijft staan. Sommige vonden dat ene concert niet goed en dat is uiteindelijk ook maar een moment opname, maar vaak is het gebrek aan goed materiaal. Live video’s/ sessies vind ik wel cool omdat je dit nog in de hand kunt hebben. Wij gaan ook een groep pas boeken als we ze echt live zagen en niet omdat ze een live video online hebben staan.

Hoe belangrijk is sociale media voor de industrie? 
Wij zijn een booking agency dus voor ons maakt de content die een artiest post niet veel uit dit is eerder iets voor de manager. Wij kijken eerder naar het bredere plaatje. Wij gaan visuals opvragen zodat ze tours kunnen aankondigen of als ze muziek releasen. Ik geloof wel dat sociale media enorm belangrijk is  en niet enkel het posten van ‘het product’ maar ook connecten met uw fans en om te groeien als artiest. Mensen willen zien wat andere in hun dagelijks leven doen, maar af en toe moet je uw muziek promoten en call to actions doen.

 

Alexander - Mayway Records

Geïnterviewd op 24 januari via Microsoft Teams.

Hoe belangrijks is online visuals als artiesten je contacteren?
Ik weet dat heel veel labels dat heel belangrijk vinden dat je al een aanhang hebt als artiest. Ik weet dat Universal, Sony en Warner, de 3 grote, dat die er wel echt naar kijken dat je al een grote following hebt. Maar wij kijken er totaal niet naar mij, wij vinden het juist goed als je nog geen following hebt. Dat er zelfs nog geen Facebook pagina is dat wij dat allemaal kunnen opzetten en van scratch kunnen beginnen, dat vinden wij wel belangrijk

Dat kunnen we dat vanaf begin mee opbouwen. Het is heel moeilijk om, als we bijvoorbeeld al een album of een singles ofzo heeft uitgebracht als Spotify om die te herlanceer onder een label. Dan hebben ze misschien niet alles uit dat nummer gehaald dat er uit te vallen haalt. Wij hebben en strategie en kennen overal mensen die er waarschijnlijk meer kunnen uitkrijgen. Als je als boeker iemand tekent voor op festivals of in zaal zo te krijgen is een goede following en branding hebben belangrijk, want die moeten tickets kunnen verkopen.

Wij als label willen dat zelf wat kneden en bepalen het parcour zelf met een strategie. Wij helpen de artiesten aan connecties als het gaat over visuals, maar hebben we richtlijnen en verwachtingen over die visuals.

Wat voor content willen jullie zien?
Doordat wij een klein label zijn is de muziek nog altijd belangrijker dan de visuals voor ons. Wij zorgen ervoor dat we nadenken over een concept, maar vaak weten de artiesten dat zelf al heel goed. Wij linken ze dan met de gepaste videograaf, fotograaf,… Bij een release is het wel heel belangrijk dat er mooie visuals en veel foto’s zijn. Veel partijen willen exclusieve foto’s dus het is belangrijk dat je vanaf het begint heel veel verschillende foto’s hebt. Wij hebben een netwerk zodat de artiesten zien hier niet te veel met moeten bezig houden.

Worden artiesten die minder actief zijn op sociale media minder geboekt?
Niet altijd het geval,  want heel veel boekers kijken naar airplay op de radio en Spotify en naar hoeveel dat er fysiek wordt verkocht. 2 voorbeelden: Moneye is een Belgisch-Nederlands verhaal dat het qua visuals heel erg goed doet, maar wordt minder gestreamed dan bv The Haunted Youth. The Haunted youth wordt internationaal gestreamd maar zijn op socials minder actief. Voor zo’n band is het handig dat wij deze linken met fotografen, videografen etc. Wij moeten er vooral opzien dat de bands goed gestreamed worden. Het is uiteraard wel belangrijk dat artiesten actief zijn op sociale media.

Daniel James Colin Reid: Muzikant & Co-founder Bar Side Studios

Geschreven interview op 11 januari.

How do you notice upcoming artists?
There are two sides to this answer, and yet only one of them is correct!
• Talent
• Passion
Let me explain. I have had the opportunity to play with very skillful and talented musicians who I would say because of their talent that they are most definitely upcoming artists, but I have seen many of these musicians get distracted because of the fame, the money, the expectations of their fans and the pressures of the music industry. While it is a good idea to be able to play well if you want to be noticed as an upcoming artist, for me that is not as important as passion. When passion for your music is the driving force of your career, no matter what happens, you will still get out of bed and practice, write songs, go to gigs that pay very little and still play with all your heart in front of an audience of 3 or 4 people. And when your fan base decides to follow another artist more than yourself, you will keep writing songs and singing them. That’s the difference between having great talent without passion and having great passion with little talent. Passion always wins hands down. So, in noticing upcoming artists, give talent all the way, but passion will be a key attribute I’m looking for.

Is their online (visual) presentation important for you?
Yes, their online (visual) presentation is very important for me. But I am strongly in favour of the real you. Manicured photo shoots and ads they tell you very little about the person behind the music and lyrics can be misleading. What fans really engage with is the day-to-day insight of the artists life.

What kind of content do you wanna see of a band on social media?
Latest releases and upcoming gigs and events are important because it keeps your followers informed and that’s why they are called followers, because they follow your movements! But refer to question 3: let your followers see the real you in day-to-day life. That is what sells! They wanna know that you broke you little toe, or that you took the doggie for a walk in the park etc… they want to be able to comment and send best wishes, get well soon, or shame the doggie is so cute. You get more engagement that way.